למה אין לי חברים?

20:28

למה אין לי חברים? למה רבים איתי תמיד? לא מבין / ה למה לא אוהבים אותי? מה לא בסדר?

פעמים רבות אני שומעת את המשפטים הנ"ל מפי בני נוער שחווים בעיות חברתיות בבית ספר ומפי מבוגרים החווים בדידות חברתית.

המשמעות היומיומית של בעיות חברתיות בגיל ההתבגרות היא בדידות. להרגיש לבד, בלי חברים או עם מעט חברים, למצוא את עצמך לבד בהפסקות, להשאר בבית כשכולם מוזמנים והולכים למסיבות ובמקרים הגרועים גם לספוג הצקות מילוליות וחרם.
אם לא ייפתר, עשוי המצב להחריף עם ההתבגרות לשלבים הבאים של החיים ולהביא לכדי קושי ביצירת קשרים, קושי בנתינת אמון, קושי בכניסה לקשר זוגי ותחושה כללית של בדידות.


למה זה קורה ? – ישנן סיבות רבות ומגוונות.
מה שחשוב הוא להבין שיש מה לעשות וככל שתופסים את זה בגיל צעיר יותר ומוכנים לשנות – כך השינוי יהיה מהיר יותר וישנה את חייו ותוצאותיו של המתאמן לטווח הארוך.


תהליך האימון הקוגניטיבי – התנהגותי בנושא שיפור המצב החברתי מורכב מארבעה שלבים:

1. מודעות:
בשלב הראשון של העבודה יחד חשוב להבין מהן הבעיות הספציפיות אותן אנו חווים, מה אנחנו מרגישים ומה היינו רוצים שישתנה. למשל נערה המתארת מצב כואב וקשה של מריבות לא נעימות עם ילדות מהכיתה, בדידות חברתית בבית ספר, בהפסקות, בהסעה ובבית.


2. הבנה ולקיחת אחריות אישית
בשלב השני, אחרי שמיקדנו את הבעיות ובהנחה שהמתאמן רוצה לעבוד על זה ולשנות את המצב , מיקוד השליטה חייב לעבור פנימה. אנו מתחילים לבדוק יחד איך מתנהג המתאמן ומה האחריות שלו על מה שקורה לו בפן החברתי. למשל אותה נערה מבינה שמשהו בהתנהגות שלה גורם לילדים סביבה לריב איתה על בסיס יומיומי כמעט, ושהיא בוחרת בדרך של שקרים, סכסכנות וצביעות כדי שיאהבו אותה – מה שלא מצליח לה. בנוסף היא מבינה שהיא חסרת ביטחון, סגורה, נשארת לבד בכיתה כל יום ולא יורדת למטה בהפסקות.


3. שינוי דפוסי חשיבה:
שינוי דפוסי חשיבה בא לידי ביטוי בשני אופנים-

א. שינוי דפוסי החשיבה הבעייתיים. למשל אם חשבתי עד היום שכדי שיאהבו אותי אני צריכה לשקר, לסכסך וללכת מאחורי הגב – אני מבינה שהדפוס הזה לא נכון לי ופוגע בי, ושעלי לשנות אותו. במקרה הנ"ל החשיבה משתנה ל - כדי שיאהבו אותי אני צריכה לרדת למטה בהפסקות, להשתתף בשיחות, להיות חברותית, אמיתית וכייפית – ולא שקרנית, סכסכנית וצבועה.

ב. תרגול שינוי החשיבה השלילית לחשיבה חיובית והתעסקות במה שיש, במקום במה שאין. רובנו נוטים לחשוב בדרך כלל על הדברים השליליים בחיינו ולהתעסק במה שאין לנו, במקום במה שיש. כשאנחנו עסוקים כל היום במחשבות שליליות, כעסים ועצב קורים שני דברים: אחד - נביא את זה אלינו שוב ושוב. שתיים - היות שמחשבות מייצרות את הרגשות, נמשיך ונרגיש רע. אם נחליף את המחשבות לחיוביות יותר הדרך תהיה הרבה יותר קלה ונעימה.


4. תרגול שינוי דפוסי התנהגות:
שינוי דפוסי החשיבה הוא טוב ויפה אבל הוא לא מספיק. לשם הצלחת התהליך חשוב מאוד שמשהו בהתנהגות שלנו ישתנה. בשלב האחרון של התהליך נתרגל את השינוי אותו אנחנו רוצים להביא גם במציאות ונחליף את ההתנהגות הבעייתית בהתנהגות אחרת שטובה לנו יותר. לדוג' אם הבנתי שלשבת לבד בהפסקות גורם לי להרגיש בדידות ולא עוזר לי להתחבר עם שאר הילדים, אעבוד על העלאת הביטחון העצמי ואתחיל להתאמן על לרדת למטה בהפסקות, לדבר ולהשתתף בשיחות.


אימון התנהגותי קוגניטיבי הוא אמנם תהליך הדורש השקעה אך הוא קצר מועד ומביא תוצאות מדהימות. אם אתם חווים היום קושי חברתי ורוצים לשנות את המצב, כדאי לטפל בעניין כמה שיותר מהר ולא לחכות, כי כבר מחר יכול להראות אחרת.

בואו לקרוא את הכתבה הזו ואחרות באתר החדש שלנו! לקריאת הכתבה איך לעשות חברים חדשים לחצו





כל הזכויות על תכנים באתר זה שייכות למירב אימבר בלבד. מופעל על ידי Blogger.